
Från inspiration till låt: min process att komponera musik utan ord
Igår komponerade jag musik utan text. Blev så inspirerad av en konsert här om dagen så tonerna bubblade i mitt inre. Men bara för att nya låtar bubblar inuti är det inte alltid de vill ge sig till känna och komma ut…Selma Lagerlöv skriver i sin dagbok att en författade behöver förbereda sig för att ta emot berättelsen. Och jag tror att det ligger mycket i det. Låtar kan ligga och ruva i hjärtat eller under närmsta sten men för att lyssna in tonerna behöver jag göra mig mottaglig för dem. För mig handlar det om en inre process där jag öppnar mig för möjligheter och att väcker mina sinnen att lyssna.

När jag väl nått dit kan tonerna komma lite när som helst.

Det brukar gå till så att medan jag är ute och går eller diskar eller viker tvätt eller kör bil får jag till mig en fras. (dvs en musikalisk slinga). Om jag är långt hemifrån eller lite upptagen brukar jag sjunga in den på röstmemon. Sedan skriver jag ner bastonerna för att ha koll på den tänkta harmoniken. Om jag däremot inte har ”öppnat mig för berättelsen” lägger jag inte märke till frasen som kommer till mig och den går förlorad.

Väl hemma tar jag piano eller gitarr, spelar igenom det jag spelat in för att se om jag kommer ihåg känslan. Jag skriver ner noterna utan taktstreck för att lättare kunna ändra taktart och flytta ettan. Använder penna och notpapper, aldrig notprogram, för att lättare känna tonerna. Sen börjar leken. Jag sjunger och spelar frasen och lägger till fortsättning. Ibland är det melodin som leder vidare, ibland ackorden och ibland baslinjen.
När jag fått ner 8-12 takter börjar jag testa att byta ut toner. Vad händer om jag förändrar en ton i ackordet? Hur låter det om jag byter läggning? Hur känns det i mig mig om jag ändrar bastonen? Här någonstans brukar melodin förändras. Något notvärde här en ton som höjs eller sänks där.
Sen paus.

Pauserna är viktiga! Det är i pauserna kompositionen får luft att provflyga. När jag kommer tillbaka till låten efter pausen märker jag om den flyger väl eller hackar och inte kommer upp. Då får jag ändra. Antingen testa något som teoretiskt skulle kunna fungera eller leka fram något annat. Här börjar ett samarbete mellan lek och kunskap i musikteori. Blir jag för självkritisk är det lätt att låten slutar här och inte blir någon låt utan bara några fraser på i ett notblock. Om jag däremot öppnar upp mig för nya möjligheter kan det bli en inspirerande stund och kanske till och med en ny låt. Genom att använda mina musikteoretiska kunskaper som språngbräda i leken kan låten få nya vändningar. Efter att jag lekt runt en stund och testat spännande färgningar och intervall vänder jag ofta tillbaka till det enkla. För det är det enkla jag tycker bäst om.
/🌻